Startup – todista ideasi – Sijoittajaesitys

Oikeat resurssit Startup yrityksen kehittämiseen

Startup – todista ideasi – Sijoittajaesitys

Sijoittajaesitys (Investor Deck) ja yritys Pitch, niitä olemme nähneet useita viime aikoina. Jokunen sijoittajaesitys on ollut erinomainen, muutama yritys pitch on ollut lupaava mutta useimmat yritysesitykset ovat olleet puutteellisia.

Sijoittajaesitys eli yleisesti pitch -esityksissä näkyy pääsääntöisesti pari puutetta, jotka erityisesti sijoittaja tunnistaa.

Puutteet voidaan tiivistää yleensä siihen, että markkinaa ei tunneta riittävän perusteellisesti.

Alkuvaiheen yritystiimien sijoittajaesityksissä se huipentuu mm. epävarmoina tarinoina markkinan haltuunotoista (Go-To-Market), joka usein yritetään korvata epärealistisilla ja suurilla markkinaluvuilla sekä toiveiden tynnyristä ammennettavilla markkinaosuuksista.

Harvoin on todellista näyttöä siitä, ketkä ovat todellisia asiakkaita, mitä asiakas olisi valmis maksamaan ja luottaako asiakas toimittajaan ja asiakas itseasiassa valmis hankkimaan pieneltä ja epävarmalta startup yritykseltä laisinkaan. Vai jääkö asiakas odottamaan isompia ja luotettavampia yrityksiä, jolta tulisi hankkimaan tuotteen tai palvelun.

Usein startup tiimillä ei ole tietoa siitä, miten asiakkaan ostamisprosessi tapahtuu, kuka tai keitä hankintaprosessiin liittyy ja miten heille itseasiassa myydään.

Asiakkaan ongelma saatetaan tuntea päätasolla hyvinkin, mutta sitä ei ole pystytty määrittämään täsmällisesti ja itseasiassa, kuinka ”kivulias” tämä asiakkaan ongelma asiakkaalle itselleen on. Onko ongelma akuutti nyt vai onko ongelma sellainen, jonka kanssa asiakas pystyy elämään.

Avainkysymys: olemmeko oikeaan aikaan oikealla ratkaisulla liikkeellä?

Kilpailijoitahan startup yritykset eivät alkuvaiheessa tunnista. Kilpailijoista ei juuri kerrota mitään tai se rajataan yleisesti tunnettuihin yrityksiin.

Yrittäjän on tunnistettava oma kilpailuetu ja kyettävä puolustamaan sitä!

On pyrittävä etsimään tietoa ja tarkastelemaan sitä kriittisesti läpi, on kyseltävä asiakkailta ja eri asiantuntijoilta. On uhkarohkeaa edetä omilla pienillä resursseilla kehittämään jotain sellaista, josta on jo markkinoilla globaaleja ratkaisuja. Jos haluaa jatkaa, niin kannattaa harkita esim. kumppanuusmahdollisuuksia tai pivotointi eli myönnetään tosiasiat ja otetaan käyttöön “plan B”. Mahdollisesti uusi liiketoimintamalli tai vaikkapa jokin toinen asiakassegmentti.

Näillä elementeillä kannattaa aloittaa.

Tiimin ja tuotteen tai palvelun kuvaaminen on helppoa ja hauskaa.

Suosittelen aloittamaan kuitenkin vaikeammista haasteista – jos olet tyytyväinen lopputulokseen tule meille testaamaan ja pitchaamaan!

Me lupaamme happotestin, josta on hyötyä.

Paljon pitchejä nähneenä ja rahoituskierroksia toteuttaneena kokemuksestamme on sinulle hyötyä. Kokemuksemme auttaa sinua eteenpäin.